Leerlijnen en competenties

Muziek leren doe je zelf - soms samen met anderen, soms alleen

BeatsNbits is performance based, bNb besteedt veel aandacht aan het spelen en zingen in en met de klas. Muziek maken is het hart van het programma. Leerlingen ontwikkelen bij zingen het gebruik van hun stem en bij spelen het gebruik van instrumenten. Ze leren (samen) van de muziek, werken samen in/aan muzikale projecten en ze doen allerlei betekenisvolle muzikale ervaringen op.

De muziekdocent inspireert, motiveert en begeleidt een efficiënt leerproces. Een goede werksfeer bevordert doorgaans de kwaliteit van het klinkende resultaat. De muziekdocent zorgt er vooral ook voor dat het samen musiceren voor alle leerlingen aantrekkelijk, haalbaar en echt is. Samen met de leerlingen geeft hij de muziek een mooie plek in de school.

Elke leerling krijgt in beatsNbits voldoende de ruimte, hij kan keuzes maken en zijn aanpak deels zelf organiseren. De leerling leert aan de hand van goedgekozen bronnen, in moeilijkheidsgraad oplopende leertaken en uitnodigende opdrachten. De leerling maakt zijn huiswerk met gebruik van de computer en integreert dat in de dingen waarmee hij dagelijks bezig is: downloaden, chatten, surfen. Hij kan nieuwe kennis steeds oefenen en de voortgang controleren met behulp van toetsen. Zijn resultaten krijgt hij in elk onderdeel te zien.

BeatsNbits bouwt een heldere ontwikkelingslijn op, zowel binnen elk themablok als per leerjaar, en houdt ook rekening met de individuele verschillen tussen leerlingen. Leren met bNb betekent een rijk aanbod van muzikaal materiaal en levensechte contexten, en een gevarieerde mix van werkvormen waarin individuele verwerking en sociaal leren elkaar aanvullen.

Het leer- en werkproces is steeds gericht op integratie van muzikale competenties: muzikale vaardigheden, muzikale kennis en muzikaal inzicht.